۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 759125

روستاهای اطراف سد ارداک که در شمال غرب مشهد قرار گرفته است، به دلیل آب‌وهوای دلنشین و طبیعت زیبا و بکر، ظرفیت‌های منحصربه‌فردی برای گردشگری، طبیعت‌گردی و کوهنوردی دارند. ازجمله این روستاها می‌توان به روستای «آبقد» اشاره کرد.

آبقد روستایی پرآب با باغ‌های سرسبز و آب‌وهوای معتدل و خشک است که در میان دو رودخانه قرار دارد. در نزدیکی روستا، دره آبقد با آبشارهای زیبایی وجود دارد که این مکان را به فضایی زیبا، سرسبز و دیدنی تبدیل کرده است. مسیر رسیدن به آبشار را باید حدود یک ساعت درون دره پیاده طی کنید. ارتفاع دیواره‌های این دره ٢٠٠ تا ٣٠٠متر است.

درختانی که در کنار آبشار آبقد به‌وفور یافت می‌شوند عبارت‌اند از: درخت سیب، گیلاس، هلو، زردآلو و درختان کهنسال گردو با میوه‌هایی خوشرنگ و بو که علاوه بر طعم خوشمزه‌شان، منبع درآمدی برای مردم روستا نیز شده است.

اگر هزارمسجد را دیواری طبیعی بدانیم که از غرب به شرق کشیده شده، روستای «آبقد»، «امرودک»، «بقمچ»، «گاه»، «اندیشش»، «تلغور»، «خرکت» و... در دامنه‌های شمالی آن قرار دارند و روستاهای «چِرَم»، «سینی»، «بابارمضان» و... در دامنه‌های جنوبی آن. مجموع این روستاها در حاشیه ناحیه مرکزی کوهستان هزارمسجد قرار گرفته‌اند؛ ناحیه‌ای که منطقه حفاظت‌شده «اُرس سیستان» نام دارد. برای رسیدن به روستای ارداک و آبقد، باید در مسیر آرامگاه فردوسی، وارد بولوار شاهنامه شوید و از دوربرگردان قبل از هارونیه دور بزنید. اندکی که پیش رفتید، تابلو «سد ارداک» را خواهید دید. جاده گوارشک را بگیرید و مسیر آسفالت را ادامه دهید. از روستای انداد، مسیر دو‌راهی می‌شود؛ مسیر سمت چپ به روستا و سد ارداک و مسیر سمت راست به آبقد و امرودک می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.